Spadar, sandnejlikor och småkryp på Sånnarna

LONA-projekt lär Sånnaskolan om pollinering och sandmarkernas unika arter. Samtidigt får eleverna hjälpa till att ta fram sand och plantera pluggplantor. De blir delaktiga i det unika sandlandskap som omger Åhus. Sånnarna betyder just sandmarkerna.

LONA elever på sånnarna

En grupp elever från Sånnaskolan sticker näsan i kuddar med vita flikiga blommor på fältet vid besöksplats Sånnarna. De andas in den milda doften. Mmm, det luktar gott, som en krydda, eller sand och hav, tycker de.
– Inte konstigt att namnet slutar på nejlika. Sen växer blomman där det är gott om sand. Så namnet är sandnejlika, förklarar Sam Peterson, naturpedagog på naturum Vattenriket.

Sandnejlikan är den röda tråden när Sånnaskolans besöker Sånnarna. Eleverna i trean får veta att de sandiga, kalkhaltiga markerna runt Åhus är helt unika. Med en alldeles speciell flora och fauna som är anpassad till den torra, heta sanden.

Eleverna tittar sig omkring och ser kaninhål och kor som betar. Båda är ledtrådar till hur den öppna sanden kommer fram i dagen.
–Under lång tid har korna ätit gräs och krafsat med sina klövar och kaninerna gör sitt grävjobb. Sedan har vi människor också en del i att det ser ut som det gör genom bruket av markerna, säger Sam.

Sannarna LONA

Eleverna får undersöka växterna i området som växtdetektiver. Utrustade med ledtrådskort med inplastade blommor och blad samlar och studerar de olika arter. Utifrån arterna får de vara med och klura fram strategier och anpassningar som växter använder för att överleva.

De håvar fjärilar och småkryp som skalbaggar, spindlar och gräshoppor. De pratar om hur viktiga pollinatörer är för att vi ska kunna äta bär och frukt. En kille utnämner en gurkspindel till sitt nya favoritdjur. Det tyckte Sam är fint.

-Till stor del handlar projektet om att knyta kontakten med och känslan för naturen. Kanske bidrar vi med en liten pusselbit till förståelse för hur vi människor är helt beroende av naturen.

plantera sannarna LONA

Under dagen får eleverna göra praktiska insatser för landskapet.
-Som kaniner och kor ska vi hjälpa till att få sandnejlika och andra växter och djur att må bättre.

Tillsammans med Biosfärkontorets ekologer Pyret Ovesson och Dan Gerell gräver och hackar eleverna fram öppen sand där bin och sandnejlikor kan trivas. De skrapar bort lav och mossa och planterar små pluggplantor. Omsorgsfullt och försiktigt vattnar de på käringtand, väddklint, åkervädd och axveronika.

-Förhoppningsvis får eleverna en helt ny känsla för landskapet. När de åker förbi kan de tänka på allt de fick vara med och upptäcka och ge bättre förutsättningar, säger Sam Peterson.

På Sånnaskolan plockas sanden in i ett konstprojekt. Samarbetet med Sam ska öka förståelse för de nya sandiga kullarna på skolgården. Dagen på Sånnarna avslutas med att eleverna får var sin påse frön att så hemma för att hjälpa trädgårdens pollinatörer.

sannarna elever från sannaskolan

Efter hand kommer ett biosfärklassrum att ta form vid Utemuseum Sånnarna. Till det kan pedagoger låna nyckel på naturum och arbeta vidare på egen hand.

Projektet ”Blommor och bin i biosfärklassrummet Sånnarna” drivs av naturum Vattenriket och finansieras med statliga LONA-medel för lokala naturvårdsinsatser.

Text: Åsa Pearce
Foto: Karin Magntorn

Back To Top
Translate »