Det lackar mot jul och vi knyter ihop säcken för året som gått. Det har…
Biomimik på schemat – vi lär av naturen
Bio står för liv, mimik för att härma. Biomimik är ett begrepp för hur vi människor kan härma, eller lära av naturen. Naturpedagog Sam Peterson ger blivande lärare verktyg att se på naturen med nya ögon.
Biomimik är begreppet för det vi lär av naturen. Ett redskap för att konkretisera arbetet med hållbar utveckling, att lyfta fram lösningar och ge hopp.
-I Japan blev en ingenjör och fågelskådare inspirerad av i kungsfiskarens näbb när han skulle designa ett nytt snabbtåg. Konstgjord spindeltråd, en båtpropeller inspirerad av delfinstjärtens smidiga rörelse… exemplen är många där vi inspirerats av naturen för att lösa olika utmaningar.
Sam Peterson, naturpedagog på naturum Vattenriket föreläser för en grupp lärarstudenter från Högskolan Kristianstad. Nu ska de prova konkreta övningar som de kan använda när de själva blir färdiga lärare för elever i årskurs 4-6.
Studenterna går ut i närområdet och kommer tillbaka med varsitt hemligt föremål från naturen. Nu ska kompisen blunda, känna på föremålet och beskriva det.
– Fundera på föremålets egenskaper och funktion. Tänk efter hur kan vi härma det, när och hur vi kan ha nytta av det. Jämför sedan med våra lösningar. Hur hållbara är de jämfört med naturens lösningar?
Spiralen i ett snäckskal gör skalen hållfast och stadigt funderar, funderar en grupp – kanske kan vi inspireras i hur vi bygger våra hus? En annan grupp har fastnat för en bit mossa. Mossa kan suga upp fukt från luften eller kärl intill. Kan det vara till nytta för att designa en avfuktare?
Med naturen som inspiration
Lärarstudenten Frida Karlsson fingrar på en frökapsel och funderar.
-Fröna ligger gömda inuti kapseln och när temperaturen är rätt så öppnas kapseln och släpper ut fröna. Kanske skulle man kunna inspireras till att skapa ett växthus med väggar som regleras efter temperatur, säger hon.
Kollegan Ava Vesal tycker det låter som en toppenidé. Att leta inspiration i naturen är en spännande övning konstaterar de. Båda ser fram emot att använda de nya verktygen i sin egen undervisning när de är färdiga lärare.
-Barn är mer kreativa än vi vuxna, de ser inga begränsningar, säger Ava.
Studenterna läser till lärare åk 4-6 med inriktning natur och teknik. Hos Sam får de prova på och fundera över hur de kan ta det med till klassrummet och jobba med naturens smarta lösningar.
-Se naturen som ett stort labb. Vi har så mycket att lära av naturen!
Naturens smarta lösningar i fokus
Patrik Jönsson är adjunkt i naturvetenskapens didaktik. Den här terminen läser hans studenter 30 p om hur de kan undervisa med naturen som klassrum på temat utomhuspedagogik. Temat naturens smarta lösningar handlar om naturbaserade lösningar och biomimik. Hållbara innovationer inspirerade av naturen. Nytt synsätt att se på och inspireras av naturen.
-Det är värt hur mycket som helst att få komma hit och träffa Sam, dels är han en duktig pedagog och en förebild och så ger han studenterna fler redskap att arbeta med.
Nästa steg är att välja en utmaning i vardagen och försöka hitta en lösning i naturen.
-I mitt fall är jag ofta ute och springer trail run, säger Sam. Ett problem är risken att halka. Kanske jag kan fråga naturen och inspireras av naturen för att hitta en lösning?