Biosfärfirande på många sätt - Vattenriket 20 år som biosfärområde I år fyller Kristianstads…
Elever restaurerar lekplatser för öring i Mjöån

Mjöån är platsen för ett praktiskt lärande om naturbaserade lösningar. Elever från Önnestadsgymnasiet deltar i arbetet med att restaurera ån och skapa bättre förutsättningar för öringens lek.
Arbetet sker inom projektet Supported by Nature som en del i anläggandet av en lärplats där andra organisationer och lärosäten kan få inspiration till liknande satsningar.
Naturvård på schemat
Eleverna går utbildningen Naturturism vid Önnestadsgymnasiet. I kursen Fiske och vattenvård passar samarbetet med Vattenriket perfekt, berättar läraren Esbjörn Möllerström.
– Det här är fiskevård på riktigt. Vi kommer ut och jobbar praktiskt med naturvård som gynnar både fiskarna och naturen i stort. Mår fiskarna bra så mår naturen troligen bra omkring också, säger han.
För eleverna är det ett sätt att se hur teori blir till konkret handling.
– Det är väldigt tacksamt att få följa med Vattenriket ut. Det är ju en lång process att få tillstånd att göra åtgärder, så att vi får vara med i ett riktigt projekt betyder mycket, säger Esbjörn.
Hartijoki – luckrar bottnen
Under ledning av Per Torstensson, limnolog vid Biosfärkontoret, får eleverna prova på den finska metoden Hartijoki – ett sätt att luckra upp åns botten så att fisken hittar bra lekplatser.
– Man krattar fram sten och grus som sitter fast på botten, så att fisken får material att leka i. Äggen faller ner mellan stenarna och ligger skyddade under vintern. Vi tillför inget nytt, utan jobbar med det som redan finns, berättar han.

Arbetet handlar också om att flytta större stenar och lägga ut död ved, alltså nedfallna träd som fästs mellan rötter och block. Det skapar gömställen och mat för både fiskar och insekter.
– Det handlar om att ge naturen lite hjälp på traven, säger Per.
Lärande med alla sinnen
För eleverna är dagen i Mjöån både lärorik och inspirerande.
– Jag lär mig mycket mer av att vara här ute än att läsa om det i klassrummet, säger Bianca Werdler Wasberger, som går andra året på naturturismprogrammet.
Per Torstensson nickar instämmande.
– Det viktiga är att de får uppleva vad som händer under ytan. När man luckrar upp botten med Hartijoki-redskapet skramlar stenarna till kring fötterna – då vet man att man gjort rätt, säger han.
En del av något större
Arbetet i Mjöån är en del av en större satsning inom Interregprojektet Supported by Nature. Genom att skapa så kallade lärplatser i biosfärområden runt Östersjön ska projektet visa hur naturbaserade lösningar kan bidra till bättre vattenkvalitet och biologisk mångfald.
– Det här är ett konkret exempel på hur naturen själv kan vara en del av lösningen – och hur lärande och naturvård kan gå hand i hand, säger Per Torstensson.