Ett nytt EU-projekt ska minska utsläpp av koldioxid samt bidra till klimatanpassning och ökad biologisk…
Hipp hurra för naturum Vattenriket tio år!
Den 27 november 2010 slog naturum Vattenriket upp dörrarna för första gången. Sedan dess har över en miljon besökare tagit del av utställningen och varit med på aktiviteter. På fredag firas jubileet med en ny spännande djurapp, livesända tal och ljusspel på huset.
Tankarna på ett besökscentrum fanns med redan när Kristianstads Vattenrike etablerades i slutet på 1980-talet. 2005 blev Vattenriket utnämnt till ett biosfärområde och beslutet fattades att bygga ett naturum. Än i dag är naturum Vattenriket det enda av landets 30-tal naturum som visar vägen ut i ett biosfärområde.
Det blev en väldig succé från dag ett! Redan först året blev naturum Vattenriket landets mest välbesökta och har toppat ligan sedan dess.
-Vi har haft besök från över 100 olika länder, av statsminister och kungapar, hundraåriga Dagny och nyfödda barn, men framför allt av Kristianstadsbor som visar upp sin stad och sitt Vattenrike. Det gör mig alldeles varm i hjärtat, säger Karin Magntorn, naturumföreståndare.
Rikt på många sätt
Decenniet som gått har varit rikt på många sätt – artrikt, kunskapsrikt, idérikt, upplevelserikt, glädjerikt och vattenrikt. Höjdpunkterna har varit många. Karin minns när Kristianstad anordnade andra chansen i Melodifestivalen 2018 och kungsfiskaren vid infarten till naturum fick en glitterhatt och naturum korade Vattenrikets vassaste sångare.
-Ett annat roligt minne är från stadens 400-årsjubileum. Då hade vi besök av kungafamiljen. När kungen och Silvia åkt Opteryx vill de köpa fågelpins. Vi pratade om det i går kväll och försökte minnas vilken fågel de valde… så kom vi på att det så klart måste ha varit en kungsfiskare! säger Karin.
Framöver fortsätter arbetet med att hitta nycklar till människors naturintresse. Att välkomna in och visa vägen ut med det långsiktiga målet om en attitydförändring för en hållbar utveckling. Från ett ikoniskt hus på ett fantastiskt läge – mitt i staden mitt i våtmarkerna.
-Men det är trots allt personalen som gör verksamheten och som med stort engagemang och entusiasm möter varje besökare! säger Karin.
Ny kampanj sprider kärlek
Samtidigt som naturum, hjärtat i Vattenriket, fyller tio år lanseras kampanjen ”I love Vattenriket”. En kampanj som ska ge Kristianstadsbor, besökare och företag en möjlighet att visa sitt engagemang för Biosfärområde Kristianstads Vattenrike.
-Det är viktigt få visa kärlek, inte minst i dessa tider! säger Carina Wettemark, biosfärkoordinator.
Kampanjen är ett samarbete med vänföreningen Vattenrikets vänner.
-Det är så mycket positivt kopplat till Vattenriket. Genom den här kampanjen vill vi engagera fler medlemmar och företagare, säger Roger Zetterqvist, ordförande i Vattenrikets vänner.
I kampanjen ”I love Vattenriket” finns nya profilprodukter som t-shirt, babybody och paraplyer till salu på naturum. Företag som sponsrar Vattenrikets vänner får möjlighet att använda slogan i sin marknadsföring.
Coronasäkert firande
Något kalas kan vi inte bjuda på så här i coronatider när det viktigaste är att vi är rädda om varandra. På födelsedagen har vi ändå tre paket som alla kan njuta av coronasäkert!
En barnslig inledning då appen Silurus flyttar hem till dig
I appen Silurus får kungsfiskaren med kompisar liv hemma hos dig i AR-teknik. Från naturums födelsedag finns Silurus gratis att hämta där appar finns. Läs mer om Appen Silurus.
En kärleksfull mitt med live-sända tal kl 12
Vid lunch blir det korta livesända tal https://www.facebook.com/NaturumVattenriket/live. Bland annat får vi höra Vattenrikets vänförening presentera kampanjen ”I love Vattenriket”.
En lysande avslutning efter skymningen
När mörkret fallit får naturum lysa upp som hjärtat i Vattenriket. Det kommer att lysa och bulta under fredag- söndag när det är mörkt. Ta dig en titt när du passerar!
Läs mer om naturums 10-årsjubileum
Läs mer om kampanjen I love Vattenriket
Text och foto: Åsa Pearce