Ett tjugotal Äventyrarscouter från Vä har samlats på Ekenabben. De ska vara med om sitt…
Elever på Rönnowskolan undersöker tång åt forskare
Utrustade med håvar och vadarbyxor stegar några elever ut i vattnet vid Revhaken utanför Åhus. De ska mäta temperatur och ph-värde och plocka några ruskor blåstång. Åttorna på Rönnowskolan i Åhus hjälper forskare att kartlägga hur Östersjön förändras.
Projektet heter Tångskogsjakten och leds av forskarna Lena Kautsky och Ellen Schagerström på Östersjöcentrum vid Stockholms universitet. Det ska ge större kunskap om hur tångskogens ekosystem förändras utmed kusten idag och hur det påverkas av klimatförändringarna framöver.
Som medforskare har de elever från högstadieskolor längs hela Östersjöns kust, från Öresund i sydväst till Bottenhavet i nordöst. I Biosfärområde Kristianstads Vattenrike deltar elever från Rönnowskolan.
Sam Peterson, naturpedagog på naturum Vattenriket, är spindeln i nätet i Vattenriket.
– Tångskogsjakten är ett spännande projekt i Nobel Prize Museum Forskarhjälpen. Här möts forskare, elever och lärare. Vi stöttar upp med kunskap och utrustning, säger han.
Eleverna arbetar efter en standardiserad metod där de tittar på temperatur och ph-värde och antal och mängd arter.
-De samlar in tångplantor för att undersöka den biologiska mångfalden. De identifierar och räknar tångplantans ”invånare”, tar vattenprov samt skickar vissa tångdelar till forskarna för vidare analys, säger Sam.
Projektet ger eleverna en större förståelse för forskningsprocessen genom att själva vara med från start, med insamling av material och data, till mål, där det handlar om att kommunicera ut sina forskningsresultat. Samtidigt får de lära sig om blåstångens kärleksliv, tångskogarnas roll i havets ekosystem och betydelse för klimatet.
Eleverna får också fundera över sina resultat och presentera sina slutsatser i form av en vetenskaplig poster.
-De är med i en tävling där den finaste postern ger tre platser till inget mindre än nobelmiddagen i höst, säger Sam.
Oavsett hur det går i tävlingen är det tydligt att eleverna tycker att det är spännande att vara med i projektet:
-Man får lära sig saker och uppleva något nytt och roligt, säger de.
Läs mer: om Tångskogsjakten, Forskarhjälpen och Nobel Prize Museum här:
https://nobelprizemuseum.se/skola/tangskogsjakten-2023-ars-projekt-i-forskarhjalpen/