Årets Biosfärkonferens var den femtonde i ordningen. Genom åren har inte mindre än 150 föredrag…
Naturum hjälper Österslövs skola rädda fåglarna
Med fågelmatare och talgbollar hjälper eleverna på Österslövs skola den mindre hackspetten att leva kvar i vildmarksbyn intill skolan. Arbetet är ett litet steg för att rädda världen på hemmaplan.
I skogspartiet intill cykelvägen vid Råbelövssjön står murkna högstubbar med tydliga hål efter hackspettens trummande.
-Den äter larver och insekter, säger Nils Malcolm Fahlborg.
I dag ska han och de andra eleverna i Solen på Österslövs skola hänga upp en stor fågelmatare av vide fylld med talgbollar i skogen intill sjön. På så sätt hjälper de den mindre hackspetten att hitta föda i vinter och stanna kvar i området.
-Vi vill att den ska var kvar så vi kan se den när vi blir vuxna också, säger Vilma Schedvins.
Österslövs skola är en så kallad Grön flaggskola, som jobbar med närmiljön. Just nu är temat hälsa och sinnen.
-Därför passar det bra att arbeta med fåglar. De finns nära skolan och vi kan uppleva dem med våra sinnen syn och hörsel, säger Eva Lindskog.
Idén att arbeta med fåglar föddes när skolan blev erbjuden att vara med i projektet ”Vi ska rädda världen – vi börjar i vår del av Skåne” som Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad dragit igång.
– 75 klasser i åldern 6-12 år har anmält sig till miljöprojektet som ska resultera i en bok och en vernissage med 400 alster på naturum i maj, säger Anna Borg, kommunikationschef på Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad.
Uppdraget till skolklasserna är att på ett kreativt sätt dela med sig av sina tankar och idéer om hur vi kan skapa förutsättningar för en bättre och mer hållbar miljö där vi bor.
Eleverna på Österslövs skola började med att inventera fågellivet runt skolan.
-Vi letade upp alla fåglar på skolgården, längs cykelvägen och i vildmarksbyn, förklarar Vilma Schedvins.
-Sen hjälpte Sam på naturum oss att välja ur den mindre hackspetten. Den är inte så vanlig och den tycker om högstubbarna, säger Axel Svanquist.
-Sam berättade också hur naturum hjälper till att lägga ut kött på åkrar åt havsörnarna och så fick vi titta i kikaren på lådan vid naturumsjön där kungsfiskarna kan bo, säger Vilma.
Barnen fyller fågelmataren med talgbollar. Sen är det dags att leta upp en lämplig gren intill en högstubbe, gärna en bit in i skogen där det finns gott om nedfallna träd och högstubbar.
Naturpedagog Sam Peterson lyfter lite på barken på en murken trädstam.
-Kolla vad mycket kryp. Gråsuggor och stenkrypare är godis för den mindre hackspetten och andra fåglar, säger han.
Snart hittar patrullen den perfekta grenen för fågelmataren.
-Hit kan ni komma under vintern och kika och höra om ni ser någon hackspett eller annan fågel som hittat hit, säger Sam.
Det har blivit dags att gå vidare till nästa station. Där ska eleverna göra fågelmatare av återvunna petflaskor och sedan en faktateater – så många sinnen som möjligt ska vara med i inlärningen.
Den mindre hackspetten följer med in i klassrummet under hela läsåret. I ett ämnesövergripande arbete med mattehändelse och faktabilder med utgångspunkten i barnens frågor och nyfikenhet.
-Sam Peterson på naturum är med som stöd och ger oss experthjälp och råd i arbetet, säger Eva Lindskog.
Fakta:
”Vi ska rädda världen. Vi börjar i vår del av Skåne” är ett miljö- och bokprojektet som drivs av Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad
Skolklasser med elever i åldern 6 till 12 år i kommunerna Kristianstad, Hässleholm, Bromölla, Osby, Östra Göinge, Simrishamn och Tomelilla kan vara med.
Uppdraget till skolklasserna är att på ett kreativt sätt dela med sig av sina tankar och idéer om hur vi kan skapa förutsättningar för en bättre och mer hållbar miljö där vi bor.
En del av barnens alster kommer att presenteras i en interaktiv miljöbok, och 400 bidrag kommer att ställas ut på en vernissage på naturum Vattenriket 24 maj kl 11.00-15.00.